Wat kan ik doen aan een nare mondgeur?

Een nare smaak hebben in uw mond is niet prettig. Vaak is het zo dat u van uzelf niet weet dat u een slechte adem heeft. Het kan dan voorkomen dat andere personen opmerken. Dit kan leiden tot ongewenste situaties. Maar wat kunt u doen om een nare mondgeur te voorkomen?

De oorzaken van een slechte adem kunnen zijn;

• De aanwezigheid van een grote hoeveelheid zwavel producerende bacteriën achter op de tong.
  • Een ontsteking rondom de mondholte kan zorgen voor een nare geur. Mogelijke ontstekingen zijn; koortslip, schimmelinfecties of tandvleesontsteking.
  • Een slechte adem kan ook ontstaan doordat er iets aan de hand is met uw gezondheid. Het kan zijn dat door ziekte uw ademgeur verandert. Nier- of leverziektes, diabetes of zelfs maagproblemen kunnen zorgen voor een slechte adem.
  • Op moment dat er medicijnen geslikt worden kan het zijn dat de bijwerkingen van deze medicijnen een nare geur in de mond veroorzaken.

Wat kunt u doen tegen een nare mondgeur?

• Drink genoeg water! Een te kort aan vocht zorgt ervoor dat uw lichaam niet in staat is om uw mond te zuiveren. Een hoeveelheid van 1,5 liter water wordt aangeraden.
  • Flos bij voorkeur na elke maaltijd. Flossen helpt namelijk bij het verwijderen van bacteriën die niet goed bereikt kunnen worden met een tandenborstel.
  • Poets of schraap de tong. Dit zorgt er namelijk dat er extra veel bacteriën uit de mond worden verwijderd.
  • Uw spijsvertering op peil houden. Eet veel groente, fruit en volkoren producten. Deze producten zorgen voor een balans in de stofwisseling.