Wat kan ik doen aan een nare mondgeur?

Op zoek naar een tandarts in Brunssum? Neem dan contact met ons op!

Een nare smaak hebben in uw mond is niet prettig. Vaak is het zo dat u van uzelf niet weet dat u een slechte adem heeft. Het kan dan voorkomen dat andere personen opmerken. Dit kan leiden tot ongewenste situaties. Maar wat kunt u doen om een nare mondgeur te voorkomen?

De oorzaken van een slechte adem kunnen zijn;

• De aanwezigheid van een grote hoeveelheid zwavel producerende bacteriën achter op de tong.
  • Een ontsteking rondom de mondholte kan zorgen voor een nare geur. Mogelijke ontstekingen zijn; koortslip, schimmelinfecties of tandvleesontsteking.
  • Een slechte adem kan ook ontstaan doordat er iets aan de hand is met uw gezondheid. Het kan zijn dat door ziekte uw ademgeur verandert. Nier- of leverziektes, diabetes of zelfs maagproblemen kunnen zorgen voor een slechte adem.
  • Op moment dat er medicijnen geslikt worden kan het zijn dat de bijwerkingen van deze medicijnen een nare geur in de mond veroorzaken.

Wat kunt u doen tegen een nare mondgeur?

• Drink genoeg water! Een te kort aan vocht zorgt ervoor dat uw lichaam niet in staat is om uw mond te zuiveren. Een hoeveelheid van 1,5 liter water wordt aangeraden.
  • Flos bij voorkeur na elke maaltijd. Flossen helpt namelijk bij het verwijderen van bacteriën die niet goed bereikt kunnen worden met een tandenborstel.
  • Poets of schraap de tong. Dit zorgt er namelijk dat er extra veel bacteriën uit de mond worden verwijderd.
  • Uw spijsvertering op peil houden. Eet veel groente, fruit en volkoren producten. Deze producten zorgen voor een balans in de stofwisseling.