Beekman Tandartsen | parodontologie
484
Parodontitis Brunssum

Parodontologie

Bacteriën in de mond kunnen tandvleesproblemen veroorzaken, hierdoor kunnen de vezels en het kaakbot rondom tanden beschadigd raken. Tijdige behandeling kan voorkomen dat tanden of kiezen verloren gaan. De tandarts of mondhygiëniste zal volgens een vast behandelprotocol uw gebit behandelen zodat het tandvlees weer gezond wordt.

Wat is parodontitis?

“Parodontaal” betekent letterlijk: rond de tand. Parodontitis is een chronische ziekte die het tandvlees en het bot rondom een tand aantast. Meestal tast parodontitis meerdere tanden of kiezen aan. Alles begint ermee wanneer bacteriën in de tandplaque ervoor zorgen dat het tandvlees gaat ontsteken. De beginvorm van deze ontsteking noemen we gingivitis. Het tandvlees is dan rood, gezwollen en bloedt gemakkelijk. Meestal is de oorzaak dat de tanden en kiezen niet goed genoeg gepoetst worden. Wanneer het tandvlees bloedt, is dit de makkelijkste manier om zelf vast te stellen dat er iets mee mis is. Door verbetering van de mondhygiëne en professionele gebitsreiniging kan blijvende schade in dit stadium nog voorkomen worden.

Wat is parodontitis
Parodontitis voorkomen

Kan parodontitis voorkomen worden?

De beste manier om parodontitis te voorkomen is door een goede mondhygiëne te hanteren. Dagelijks tandenpoetsen, het gebruik van hulpmiddelen om tussen de tanden en kiezen te reinigen en regelmatige gebitsreiniging dragen daarbij aan toe. Wanneer tandplaque niet voldoende verwijderd wordt, kan het verkalken met mineralen uit het speeksel en dan hebt u tandsteen. Dagelijks poetsen zal ervoor zorgen dat u de vorming van tandsteen tegengaat. Helemaal te voorkomen is het niet, waardoor het vaak noodzakelijk is om uw gebit te reinigen. Dit gebeurt tijdens de reguliere controle of er kan een extra afspraak bij de mondhygiëniste of preventie-assistente gemaakt worden.