Wortelkanaalbehandeling

Een kanaalbehandeling is nodig om een tand te kunnen behouden als de zenuw ontstoken of afgestorven is. Ontstoken tandweefsel kan niet uit zichzelf genezen en zal daarom verwijderd moeten worden. Dat doen we met een wortelkanaalbehandeling. Een wortelkanaalbehandeling kan een vrij intensieve en gevoelige behandeling zijn. Daarom voeren wij deze altijd uit onder een goede (plaatselijke) verdoving.

Een ontstoken wortel van de kies of tand kan veel pijn geven, maar kan ook een tijd onopgemerkt blijven. Om problemen te voorkomen, is het dus belangrijk dat u regelmatig een controle bij de tandarts inplant. De tandarts kan u dan advies geven of u een wortelkanaalbehandeling nodig hebt of niet.

Hoe gaat een wortelkanaalbehandeling in zijn werk?

De tand of kies wordt opengemaakt, waardoor het ontstoken weefsel verwijderd kan worden en de tand of kies van binnen gereinigd wordt. Na de behandeling wordt de tand of kies gevuld, zodat deze volledig gerepareerd is. Het lichaam kan vervolgens de ontsteking opruimen.

Oorzaak van een wortelkanaalontsteking

Bacteriën zijn vaak verantwoordelijk voor een ontsteking in het wortelkanaal, maar ook een lekkende vulling kan de oorzaak zijn.

Hoe voorkom ik een wortelkanaalontsteking?

Om een ontsteking aan het wortelkanaal te voorkomen, is een goede mondhygiëne belangrijk. Poets twee keer per dag uw tanden en gebruik hulpmiddelen om de ruimtes tussen tanden en kiezen schoon te houden (mondwater en flossen). Daarnaast is een professionele gebitsreiniging vaak noodzakelijk. Dit gebeurt bij Beekman tandartsen in combinatie met de reguliere controle, maar u kunt ook een extra afspraak bij de mondhygiëniste of preventie-assistente maken.

Heeft u last van
aanhoudende pijn?