Angst voor de tandarts | BIG & KRT geregistreerd - Beekman Tandartsen
1944

Angst voor de tandarts

Ervaart u ook wel eens angst om naar de tandarts te gaan? Dan bent u niet alleen. In Nederland zijn er veel mensen die bang zijn om naar de tandarts te gaan. Dit wordt ook wel tandartsfobie genoemd. Het grote probleem achter tandartsfobie is dat u uw bezoek blijft uitstellen en mogelijke problemen aan tanden, kiezen en tandvlees niet worden verholpen. Bij Beekman Tandartsen zijn wij bekend met tandartsfobie en wij gaan er dan ook zorgvuldig mee om.

Wat is tandartsfobie?

Tandartsfobie is een term die wordt gebruikt wanneer iemand letterlijk begint te zweten, misselijk wordt of zelfs een versnelde hartslag krijgt wanneer er aan de tandarts gedacht wordt.

De oorzaken van tandartsfobie kunnen verschillen van persoon tot persoon. De angst voor de tandarts ontstaat vaak door een slechte of zelfs pijnlijke ervaring met de (school)tandarts en kan al tijdens de jeugd ontwikkelen.

Hoe voorkom ik tandarts fobie?

Laat kinderen op vroege leeftijd kennis maken met de tandarts. Let er wel op dat er niet te vaak gewisseld wordt van tandarts. Op deze manier went een kind aan een tandarts en is de kans kleiner dat ze dit als eng ervaren.

Blijf als ouder tijdens de behandeling aanwezig in de behandelruimte. Naarmate kinderen ouder worden kunnen ze alleen naar een tandartsafspraak. Op deze manier wordt het zelfvertrouwen van kinderen verhoogd.

Maak geen beloftes aan kinderen die niet altijd waar zijn. Het kan namelijk zijn dat een tandartsafspraak niet altijd geheel pijnloos is. Wordt dit wel tegen kinderen verteld, dan is het vertrouwen in zowel de ouder als de tandarts weg.

Toch angstig, hoe gaat u hier mee om?

Mocht u toch angst hebben voor de tandarts, dan leest u onderstaand een aantal tips die kunnen zorgen dat de angst voor de tandarts minder wordt:

• Praat met de tandarts over uw angst en wat hij hierin kan betekenen. Denk hierbij aan extra uitleg tijdens een behandeling of extra tijd om de behandeling rustiger te laten verlopen.
  • Vraag om een behandeling met verdoving, op deze manier heeft u minder/geen last van de pijn.
  • Spreek met de tandarts een teken af dat weergeeft dat u pijn ervaart. Hierdoor weet de tandarts dat hij moet stoppen met de handeling.