Vullingen

Wat is een vulling?

In plaats van een volledig nieuwe implantaat in het gebit toe te voegen, is het ook mogelijk om een vulling te gebruiken ter opvulling. Deze vullingen worden gebruikt wanneer een tand of kies is afgebroken. Door een vulling te gebruiken, wordt de pijn minder en kan de tand of kies weer beter zijn werk doen. Een vulling is een relatief eenvoudige tandheelkundige behandeling.

Het plaatsen van een vulling kan met of zonder verdoving. Deze beslissing maak jij meestal samen met de tandarts. Mocht er worden gekozen voor een verdoving, is het noodzakelijk dat deze enkele minuten kan inwerken. Hierna zal de tandarts beginnen met boren en het schoon/droog maken van de kies. Tot slot zal de vulling worden geplaatst.

Soorten vullingen

Er zijn twee soorten vulmaterialen die worden gebruikt. In de volksmond vertaald tot de keuze van grijze of witte vullingen. Witte vullingen worden gemaakt van het materiaal composiet en grijze vullingen worden gemaakt van het materiaal amalgaam. Grijze vullingen worden steeds minder gebruikt en dat heeft een aantal oorzaken. Zo zit er in amalgaamvullingen kwik verwerkt. Niet alleen kan men allergisch zijn voor kwik, het heeft ook betrekking tot de gezondheid. Naast deze gezondheidsfactoren worden grijze vullingen vaak ook gezien als minder aantrekkelijk. Op de langere termijn kunnen amalgaamvullingen bovendien een grijze tint veroorzaken bij het omliggende tandmateriaal. Witte vullingen zijn daarentegen duurder en gaan vaak minder lang mee als grijze vullingen.