Ontstoken tandvlees

Wat is een tandvleesontsteking?

Een tandvleesontsteking of ook wel gingivitis genoemd ontstaat doordat tandplak aan het tandvlees blijft zitten. Een belangrijke oorzaak hiervoor is het niet of slecht poetsen van het gebit. Zodra tandplak zich aan het tandvlees nestelt, kan er een ontsteking ontstaan. Tandplak bestaat immers over een groot gedeelte uit bacteriën die het tandvlees aantasten.

Symptomen tandvleesontsteking

Bij een tandvleesontsteking kunnen er verschillen klachten optreden. Soms kan het voorkomen dat u door een tandvleesontsteking last krijgt van terugtrekkend tandvlees. Dit kan resulteren in een pijnlijk gevoel bij warm en koud. De meest voorkomende klachten zijn:

• Last van bloedend tandvlees bij poetsen of het eten van harde dingen
  • Last van opgezwollen tandvlees
  • Pijn in het tandvlees
  • Last van rood tandvlees

Het kan ook voorkomen dat u last krijgt van slechte adem of een vieze smaak.

Gevolgen tandvleesontsteking

Als er geen stappen worden ondernomen om tandvleesontsteking tegen te gaan kan het overgaan in parodontitis. Dit houdt in dat ontsteking zich uitbreidt naar het kaakbot. Hierdoor kan het kaakbot afbreken en kunnen er meerdere tanden en kiezen los komen te staan of uitvallen.
Tevens blijkt uit verschillende onderzoeken dat er een verband is tussen tandvlees problemen en aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaataandoeningen.

Hoe kan ik tandvleesontsteking voorkomen

Gelukkig is tandvleesontsteking goed te behandelen en te voorkomen. U kunt zelf van alles doen om tandvleesontsteking te voorkomen.

• Reinig uw gebit minimaal twee keer per dag
  • Reinig plekken tussen uw tanden van flosdraad of tandenstokers
  • Bezoek regelmatig een tandarts
  • Poets niet te hard