Hoe lang werkt een verdoving bij een tandarts?

Veel mensen vragen zich af hoe lang de verdoving van de tandarts duurt. Meestal wordt er een plaatselijke verdoving gezet, deze bestaat uit een klein prikje. Hierna voelt u meestal geen pijn meer. Wanneer u na de verdoving wel nog pijn voelt, geef dit dan meteen aan. In dat geval kan de tandarts een beetje extra toe dienen. De duur van een verdoving kan variëren per persoon. Dit komt omdat ieder lichaam anders reageert op een tandarts verdoving.

Gevoel verdoving tandarts

Wanneer de verdoving in werking treedt, kunt u een vreemd gevoel ervaren aan uw tong/wangen/lippen. Ook kan praten, slikken en lachen moeite kosten. Dit vreemde gevoel verdwijnt wanneer de verdoving is uitgewerkt. Het lichaam breekt de gebruikte verdovingsmiddelen namelijk zelf weer af.

Verdoving tandarts
verdoving tandarts

Verdoving tandarts kosten

De verdoving wordt meestal plaatselijk toegediend door de tandarts zelf. Ook de tandartsassistent mag dit onder toezicht van de tandarts aanbrengen. Belangrijk om te weten is dat volwassenen niet in aanmerking komen voor een vergoeding vanuit de basiszorgverzekering voor het toedienen van de verdoving. Een uitzondering geldt alleen voor kinderen tot 18 jaar die meeverzekerd zijn op de polis van de ouders. De kosten worden alleen vergoed vanuit de aanvullende verzekering. De vergoeding verschilt per verzekeraar. In dit overzicht vindt u een specificatie van de vergoeding van tandarts verdovingen bij verschillende verzekeraars.

Beekman Tandartsen helpt u graag verder

Bij Beekman Tandartsen doen wij er alles aan om uw bezoek aan de tandarts zo prettig mogelijk te laten verlopen. In sommige gevallen, wanneer de tandarts inschat dat de behandeling pijnlijk en onprettig zal worden, kan een verdoving worden voorgesteld. De keuze om wel of niet een tandarts verdoving te nemen is persoonlijk. Echter bepaalde behandelingen (zoals het trekken van een tand/kies of een wortelkanaalbehandeling) kunnen niet zonder verdoving worden uitgevoerd. Bij het vullen van een gaatje is het dus niet verplicht, maar het geeft wel een rustiger gevoel als u weet dat de behandeling geen pijn kan gaan doen. U kunt altijd met ons overleggen of het nodig is.

Heeft u vragen voor ons naar aanleiding van het bovenstaande of wilt u graag een afspraak inplannen? Neem dan contact met ons op door middel van het contactformulier.

Verdoving tandarts