Wortelkanaalbehandeling

Wat is een wortelkanaalontsteking?

Tanden en kiezen beschikken over een of meerdere wortels. Deze wortels bevinden zich onder het zichtbare deel van de tand (kroon) en zijn gevestigd in het kaakbot. Ze hebben als functie ervoor te zorgen dat tanden en kiezen stevig op hun plek blijven zitten. Een wortel heeft altijd minimaal 1 wortelkanaal. Een wortelkanaal bestaat uit meerdere delen: bindweefsel, bloedvaten en zenuwen. Een wortelkanaalontsteking is een ontsteking aan het weefsel en gaat niet van zelf over. Zodra het weefsel is ontstoken dient deze verwijderd te worden door middel van een wortelkanaalbehandeling. Doet u dit niet, dan kan de ontsteking zich uitbreiden naar het kaakbot. Dit kan ertoe leidden dat er meer tanden en kiezen verloren gaan.

Hoe ontstaat een wortelkanaalontsteking?

Een wortelkanaalontsteking kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak zijn gaatjes (cariës). Door bacteriën in de mond worden suikers en zetmeel omgezet in zuren. Juist deze zuren tasten het tandglazuur aan. Hierdoor kan er uiteindelijk een ontsteking ontstaan.

Andere voorkomende oorzaken zijn een harde klap op het gebit of een lekkende vulling.

Symptomen wortelkanaalontsteking

Het kan voorkomen dat u nergens last van heeft. In dit geval drukt de wortelkanaalontsteking waarschijnlijk nog niet tegen een zenuw. Zodra de ontsteking wel tegen een zenuw drukt ontstaan verschillende soorten symptomen. In veel gevallen zullen tanden en kiezen extra gevoelig aanvoelen voor warm en koud. Het kan ook voorkomen dat u een kloppend gevoel ervaart in tanden en kiezen of een stekende pijn heeft bij het dichtbijten.

Pijn bij een wortelkanaalontsteking

Vaak zien mensen op tegen een wortelkanaalbehandeling omdat dit pijn zou doen. Dit is begrijpelijk maar onnodig. In de meeste gevallen wordt de aangetaste tand of kies plaatselijk verdoofd en zult u geen pijn ervaren.