Wat zijn gaatjes in tanden? | Beekman Tandartsen
4478

Wat zijn gaatjes in tanden?

Op zoek naar een tandarts in Brunssum? Neem dan contact met ons op!

Gaatjes in tanden en kiezen worden veroorzaakt door bacteriĆ«n in tandplak. Zodra er iets gegeten wordt, worden door deze bacteriĆ«n suikers en zetmeel omgezet in zuur. Suikers worden aan veel voedingsmiddelen toegevoegd, bijvoorbeeld aan snoep, koek en frisdrank. Maar er zitten ook van nature suikers in producten, bijvoorbeeld in fruit. Zetmeel zit in aardappels, pasta’s, brood, crackers en peulvruchten.

Oorzaken gaatjes en oplossing

Tandglazuur kan door verschillende oorzaken aangetast worden. Te weten:

• Zuren in voedingsmiddelen
  • Te hard poetsen
  • Te hard kauwen

Om te voorkomen dat gaatjes groter worden, wordt het aangetaste deel opgeboord en gevuld. Hiervoor kunnen verschillende materialen worden gebruikt. In veel gevallen wordt er esthetisch wit vulmateriaal gebruikt, meestal composiet. Ook tanden en kiezen die gevuld zijn blijven gevoelig voor tandbederf.

Niet behandelen van gaatjes

Worden gaatjes niet op tijd behandeld, dan kan dit resulteren in het aantasten van de zenuw van tand of kies. Dit kan ongewenste pijn te weeg brengen. Is de wortel aangetast? Dan moet deze worden verwijderd door middel van een wortelkanaalbehandeling.

Wat te doen voor een gezond gebit

• Kies voor drie hoofdmaaltijden per dag.
  • Gebruik maximaal vier keer per dag iets tussendoor.
  • Eet maximaal een- of tweemaal per dag zuur fruit.
  • Drink frisdrank en andere zure dranken met mate.
  • Poets uw tanden tweemaal per dag met fluoridetandpasta.
  • Gebruik dagelijks ragers, flossdraad of tandenstokers om de ruimten tussen uw tanden en kiezen te reinigen.